View Viisaampi Marketing portfolio in Pinterest.

 

Internet Explorer 6–8 ei tue kaikkia sivuston ominaisuuksia. Selainpäivitys myös tietoturvasyistä suositeltava!

 

Ajankohtaista

Viisaampi blogi, uutiset, tiedotteet

Fairphone-kilpailun voittaja

4.5.2014 – , Uutiset, ei kommentteja

Viisaampi markkinointi on nyt arponut järjestämänsä Fairphone-kilpailun voittajan. Palkinto arvottiin kaikkien osallistujien kesken, ja onni suosi tällä kertaa Maija Pajukangas-Viitasta Tampereelta.

Kilpailu lähestyi leikin varjolla vakavaa aihetta kysyessään, mikä seuraavista ei kuulu joukkoon: maahinen, lentävä lehmä vai eettinen mainostoimisto.

Yllättävän moni uskoi, että visioni, eettinen mainostoimisto, on muista vaihtoehdoista poiketen todellinen tai ainakin mahdollinen.

Odotetusti kysymykseen sisältynyt väittämä herätti myös epäluuloa, mikä on pelkästään tervettä: en suosittele uskomaan yhtäkään eettiseksi tai ekologiseksi itseään väittävää yritystä kysymättä ja arvioimatta ensin väittämän perusteluja.

Tässä muutamia särmikkäitä ja humoristisia vastauksia teidänkin iloksenne:

Olen varma että kerran näin maahisen.

– Sari Hyvinkäältä, vastaus: maahinen

Kaikkia yhdistää se, että ne eivät esiinny luonnossa sellaisenaan, evät ole luonnontieteellisiä faktoja vaan mahdollisia ainoastaan kulttuurisina konstruktioina. Maahinen liittyy lähinnä kansaperinteeseen. Lentävä lehmä kenties johonkin yksittäiseen satuun tai kuviteltavissa olevaan tapaukseen jossa lehmä työnnetään esim. lentokoneeseen ja tilannetta kuvaillaan löyhästi lentäväksi lehmäksi. Eettinen mainostoimisto on sanakummajainen jossa käksi käsitettä, jotka ovat toisensa merkityksen poissulkevia, yhdistetään. Tuloksena on tyhkiö, kysymys, uusi asia, mahdollisuus?

– Jaakko Helsingistä, vastaus: eettinen mainostoimisto

Maahisten olemassaoloon uskotaan, ainakin Norjassa.

– Jenni Kemiöstä, vastaus: maahinen

Maahisia ja lentäviä lehmiä saatta olla olemassa.

– Jari Helsingistä, vastaus: eettinen mainostoimisto

Mainoskikka vai kuvitelmaa?

Saija Turusta valitsi vaihtoehdon eettinen mainostoimisto, mutta hieman eri perustein kuin useimmat:

En ole koskaan kuullut eettisestä mainostoimistosta. Jos mainostoimisto todella on eettinen eikä ole vain mainoskikka niin sen toiminta-ajatus kiinnostaa kovasti. Todellinen edelläkävijä siinä tapauksessa!

Toivon pystyväni vakuuttamaan Saijan ja muutkin samaa pohtivat siitä, että tavoitteeni ei ole pelkkä kikka, vaan sekä vilpitön että toteutettavissa. Koska uskon käytännön tekoihin enemmän kuin korulauseisiin, olen purkanut haasteen osiin ja sitoudun kullakin osa-alueella joukkoon positiivisia toimintatapoja, ja kehitän sitoumuksiani aina kattavammiksi.

Koska ympäristö- ja yhteiskuntavastuullinen markkinointi ei kuitenkaan ole typistettävissä pelkäksi toimenpideluetteloksi, pyrin avaamaan toimintani perusteluja hieman laajemmin yritykseni blogissa ja säännöllisesti ilmestyvässä uutiskirjeessä. Tervetuloa tutustumaan!

Kiitokset kaikille osallistuneille ja onnea vielä kerran voittajalle!

Samuli Viitasaari
perustaja, omistaja
Viisaampi markkinointi